PREVIEW:
Toen we de Oculus Rift zagen op de E3 2015 en de klantenversie en de innovatieve Oculus Touch controllers ervoeren, veranderde iets in onze gedachten. We realiseerde ons plotseling dat virtual reality echt gaat gebeuren en in de niet zo verre toekomst. Het is niet zo dat we dit eerder niet geloofde, maar het voelt anders aan nu we met de klantenversie van een virtual reality headset gespeeld hebben. Alles is beter afgewerkt dan voorheen en dat geldt voor de headset, software en de algehele ervaring. Op de Gamescom 2015 was het wederom een erg soepele ervaring met de Oculus Rift. De HTC Vive is nog steeds in een erg vroeg prototype stadium en Project Morpheus was nergens te bekennen.
Vergelijk prijzen bij:
- Coolblue: bekijk aanbieding
Design
De klantenversie ziet er nu al uit als een afgewerkt product en de nieuwste headset is lichter en comfortabeler dan voorheen. De hoofdband is herzien met een groter paneel aan de achterkant om hem goed op z’n plek te houden. Deze keer mochten we de headset zelf opzetten, waardoor lekkage van licht konden verminderen en ervoor konden zorgen dat we zo comfortabel mogelijk zaten.
Het voorste paneel is nu een glad en enkel stuk plastic en de zijkanten zijn bedekt met een maas-achtig materiaal om de materialen aan de binnenkant te verbergen. De verandering van het materiaal heeft er ook voor gezorgd dat er minder problemen zijn met het beslaan van het scherm. Ons gezicht begon nu nog steeds heet te worden, maar de beeldschermen besloegen helemaal niet.
Demo’s
Dezelfde twee demo’s die op de E3 2015 waren, konden we nu weer uitproberen, maar we konden in de virtual reality lounge nu kiezen uit twee games van een selectie van negen. Deze keer besloten we om eens wat anders te proberen. Eén van de titels was een titel Edge of Nowhere, die momenteel ontwikkeld wordt door Insomniac Games en exclusief voor de Oculus Rift is.
Deze third-person avonturengame stuurt jou, een ontdekkingsreiziger, op pad om een verloren Arctische expeditie op te zoeken. Maar het gaat allemaal een beetje fout. Nou ja, heel erg fout eigenlijk, aangezien je oog in oog komt met buitenaardse wezens die niet echt vriendelijk zijn. De inleving die je voelt wanneer je deze game met een Oculus Rift speelt wordt niet beperkt door het feit dat de game third-person is. We voelden ons af en toe bang en nerveus en keken om op te kijken hoe ver de wezens achter ons waren. Dit was vooral het geval aan het einde, waarbij we ons in een behaaglijke kamer bevonden zonder enige uitleg. Maar voordat we konden ontdekken wat er aan de hand was, wikkelde tentakels rond onze ogen en werd het helemaal donker.
De volgende game was Eve Valkyrie en dit wordt gezien als het vlaggenschip van de Oculus Rift. En het is makkelijk om te zien waarom. We hadden Valkyrie al een tijdje niet gespeeld op de Rift en met de nieuwste hardware vernieuwingen ziet het er echt geweldig uit. Het is een geweldige titel om gamers te helpen bij het wennen aan VR, omdat het een zittende ervaring is met geweldige graphics en volledige inleving. Je begint in een cockpit, waarbij je naar beneden naar je handen kijkt die een stel joysticks vastpakken die je zal gebruiken om je ruimtevoertuig te besturen. Terwijl je de ruimte in gelanceerd wordt, verteld men je dat dit een routine transportmissie is. Maar net als bij Edge of Nowhere gaat het allemaal fout wanneer vijandige troepen aanvallen. We vergaten direct dat we de Rift ophadden en keken rond in de cockpit om de vijandige schepen te vinden. Je hebt echt het gevoel dat je door de sterren vliegt en past je snel aan de besturing aan, omdat het zo natuurlijk aanvoelt.
Op de E3 2015 speelden we het kleurrijke Lucky’s Tale, wat volgens onze een klein eerbetoon aan de Conker serie van Rare is. Je volgt Lucky in dit actie avontuur als een kijker, een zwevend hoofd die de camera bestuurt en achter Lucky aanzweeft terwijl hij van platform naar platform springt. Het voelt raar om een VR titel niet in first-person te ervaren, maar het geeft je een idee hoe meer traditionele games omgezet kunnen worden in virtual reality.
Occulus touch controllers
Het uittesten van Occulus Rift games met een Xbox One controller was geweldig, maar dit viel in het niets vergeleken met de Oculus Touch controllers. Laat je niet bedriegen door het bizarre uiterlijk van de Oculus Touch controllers. Alhoewel deze ‘halve maan’ prototypes eruit zien als een Xbox One controller die door de helft is gehakt, met een aantal hoepels die om je handen vastgemaakt worden, laten ze echt zien hoe meeslepend virtual reality kan zijn.
Onze ervaring was ook niet minder ook al is dit de tweede keer dat we de Oculus Touch uitproberen. Het was juist nog beter, omdat ze niet als aliens in onze handen voelde. We wisten snel weer wat de knoppen en triggers deden en probeerden snel de testomgeving uit die Oculus Toybox noemt. De Toybox is wat Oculus gebruikt om de Oculus Touch intern te testen en maakt het mogelijk om de Touch uit te proberen met speelgoed, waardoor de ervaring erg simpel, natuurlijk en kinderlijk is.
Wat het geweldige van de Oculus Touch is, is dat je je vingers meer natuurlijk kan zien bewegen dan bij de HTC Vive controllers. Op elke Touch controller zit een analoge stick en een setje van twee knoppen onder je duim en vervolgens een trigger onder je wijsvingers en middelvingers. De triggers worden gebruikt om een vuist te maken en de middelvinger trigger pakt dingen op, maar je kan meer gebaren met je handen maken, omdat de wijsvinger trigger en de analoge stick hebben druksensors. Het feit dat je samen met een andere Oculus Rift gebruiker in de Toybox kan spelen is nog steeds een geweldige ervaring. Dit alles geeft ons een glimp van de sociale en multiplayer aspecten die mogelijk zijn met de Oculus Rift en andere VR headsets in de toekomst.
Tijdens de demo pakten we een speelgoedrobot op en trokken we met gemak alle ledematen eruit. Ook staken we vuurwerk af en liepen we rond met sterretjes. Dit was een mooie kans om te kijken hoe de audio reageert en met het sterretje rond ons hoofd bewegen zorgde ervoor dat de audio perfect reageerde, waardoor de ervaring zoveel echter werd. Wat je uiteindelijk allemaal met de controllers kan doen voelt erg natuurlijk aan en je vergeet snel dat je in een virtuele omgeving bent. Je kan zelfs onder een tafel duiken en vanuit een nieuwe hoek vijanden bestoken.
We gooiden met blokken, gebruikten een bokszak, bestuurde een op afstand bestuurbare tank met werkende kanonnen en probeerde een rally met pingpong. Het enige probleem is dat je geen gevoel van gewicht hebt. Er is feedback in de controllers om je te laten zien dat je iets optilt of ergens tegen aanstoot, maar we hadden geen gevoel bij wat we ook maar vasthielden, wat de hersenen soms maar moeilijk kunnen verwerken. Maar VR als een manier om met je vrienden of vriendinnen tijd door te brengen op een regenachtige zondag lijkt zeker een mogelijke optie te worden.
Vroege conclusie Oculus Rift review
We waren voorheen een echte voorstander van de HTC Vive, maar de Oculus Rift staat nu echt ver boven de concurrentie. Virtual reality begint echt een realiteit te worden en de Oculus Rift wordt al bijna uitgebracht (Q1 2016). Er zijn verscheidene geweldige ontwikkelaars die games klaarstomen voor de release en de demo’s die we tot dusver hebben uitgeprobeerd zijn niet alleen tech demo’s die de mogelijkheden van de headset laten zien. Ze zijn onderdeel van echte games die momenteel in ontwikkeling zijn. Het zijn AAA titels die exclusief voor VR gemaakt zijn en dat zie je. Dit kan echt de toekomst van het gamen zijn en de Oculus Rift is terug waar hij hoort te staan, boven aan.
Vergelijk prijzen bij:
- Coolblue: bekijk aanbieding