Je doet een helm op je hoofd en plotseling zit je in een virtuele wereld die net echt lijkt. Je kan rondrennen, vechten, racen, vliegen en dingen doen die gamers nog nooit eerder hebben kunnen doen. Wat vroeger nog de fantasie van Hollywood was, begint nu een realiteit te worden. Een startende onderneming die Oculus VR heet is bezig met het creëren van een persoonlijke virtual reality (VR) bril die iedereen kan gebruiken. De naam voor deze bril is de Oculus Rift. In dit artikel zullen we alles vertellen wat er momenteel bekend is over de Oculus Rift, zoals specificaties, features, platform ondersteuning en de algehele potentie.

LEES OOK: Oculus Rift review

 

Wat is de Oculus Rift?

De Oculus Rift is een virtual reality bril die je kan gebruiken in samenwerking met je computer of mobiele apparaat en is ontworpen door VR enthousiasteling Palmer Luckey. Nadat hij het prototype op de E3 in 2012 liet zien richtte hij samen met Brendan Iribe (CEO) Oculus VR op. In augustus 2012 lanceerde ze samen een Kickstarter project om prototype ontwikkelaarversies van de Oculus Rift te verkopen, waarmee ze $2,4 miljoen bij elkaar haalde. Na het uitverkopen van het originele ontwikkelaarspakket lanceerde het bedrijf een nieuw model (DK2) voor €350 terwijl ze nog steeds door bleven werken aan een consumentenversie.

Op 25 mei 2014 werd Oculus VR gekocht door de sociale netwerkgigant Facebook voor een prijs van $2 biljoen. De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, zei dat de headset ‘de kans heeft om het meest sociale platform ooit te creëren’. We weten echter niet hoe de website de Oculus Rift hiervoor wil gebruiken. Tijdens een interview met Polygon zei Luckey dat Oculus VR nog steeds zal werken vanuit hun oorspronkelijke hoofdkwartier en de hulp van Facebook gebruikt om een meer betaalbaar product te creëren.

Oculus Rift kopen

 

Hoe werkt de Oculus Rift?

Beeld je eens in dat je een skibril op je hoofd hebt en dat een groot telefoonscherm het glas vervangt. Het scherm laat twee beelden naast elkaar zien, één voor elk oog. Een setje lenzen is op de top van het scherm geplaatst om het beeld voor elk oog te hervormen en focussen en zodoende een stereoscopisch 3D beeld creëert. De bril heeft ingebouwde sensoren die de bewegingen van de gebruiker in de gaten houden en het beeld daarop aanpassen. De nieuwste versie van de Oculus Rift heeft ook een externe positioneringsaccessoire, waardoor de hoofdbewegingen nog accurater gevolgd worden. Het resultaat is dat je het gevoel hebt dat je in een 3D wereld kijkt.

 

Wat is augmented reality?

Bij augmented reality (AR) of toegevoegde realiteit (TR) worden graphics toegevoegd aan het beeld van de echte wereld, zoals bij mobiele telefoon camera’s of het prisma beeldscherm van Google Glass. Aangezien Oculus Rift je alleen maar een 3D wereld laat zien en niet de echte wereld, is AR momenteel nog niet mogelijk. Oculus VR heeft echter wel gezegd dat ze mogelijk wel een keer camera’s toevoegen aan de bril, waardoor je de echter wereld kan zien wanneer je niet aan het gamen bent. Zo’n instelling maakt het mogelijk om 3D graphics toe te voegen aan het beeld van de camera wat augemented reality mogelijk maakt. Wanneer we overwegen wat de Oculus Rift in het verleden hebben gezegd, zal dit zeer waarschijnlijk niet zitten op de eerste consumentenversie.

 

Wat is het laatste nieuws over de Oculus Rift?

Oculus VR onthulde de nieuwe DK2 versie van de Oculus Rift tijdens de GDC 2014 in maart. Deze versie heeft een strakker en compacter ontwerp dan zijn voorganger en daarnaast ook een scherpere resolutie en betere algehele prestaties.

De DK2 is gebaseerd op de Crystal Cove Oculus Rift prototype, welke geïntroduceerd werd tijdens de CES 2014. De Crystal Cove had een aantal nieuwe features, waaronder een 1080p OLED scherm. Hij kon de beweging van het hoofd volgen over zes assen in plaats van drie, waardoor het apparaat de hoofd- en oogbeweging van de gebruiker kon volgen zonder te ‘zweven’. Hij had ook maar een lag tijd van 30 milliseconden, wat 50 tot 60 milliseconden bij eerdere prototypes was. Dit zorgt voor een soepelere ervaring voor de gebruiker en maakt het mogelijk om meer levendige animatie van de computer naar de Oculus Rift te sturen. Ondertussen hebben al veel personen de consumentenversie uitgeprobeerd die begin 2016 uitgebracht zal worden en welke nog meer verbeterd is na de DK2.

 

Ervaren mensen bewegingsziekte met de Oculus Rift?

Sommige gebruikers die de ontwikkelaarsversie hebben geprobeerd ervoeren bewegingsziekte en hoofdpijnen. Dit geldt vooral voor de personen die demo’s tijdens beurzen of andere evenementen probeerde, aangezien het scherm en instellingen niet aangepast zijn aan die persoon. Het neemt ook even tijd voor het lichaam van een persoon om te wennen aan virtual reality. Je hersenen en lichaam denken dat je beweegt, terwijl dat niet het geval is. Deze ongelijkheid kan ervoor zorgen dat sommige personen misselijk worden of ze hoofdpijnen geven.

Goedkoopste Oculus Rift

 

Hoe zit het met het ‘screen-door effect’ van de Oculus Rift?

Omdat het scherm zo dicht bij je ogen zit, kan je de ruimtes tussen pixels zien, dus het is net of je de wereld door een rooster of schermdeur ziet. Dit effect zal geminimaliseerd of verholpen moeten worden door het verbeterde scherm dat Oculus VR voor de consumentenversie gebruikt.

 

Wat zijn de technische specificaties van de Oculus Rift?

De Oculus Rift DK2 heeft een 5 inch OLED scherm met een resolutie van 960 x 1080 pixels per oog en een gezichtsveld van 100 graden. De headset heeft een refresh rate tot 75 Hz, met een interne volg update ratio van 1000 Hz en een positionering volg update ratio van 60 Hz. De DK2 weegt minder dan 500 gram, is geheel zwart en heeft poorten voor HDMI en USB 2.0.

De DK2 werd geleverd met een positionering volg camera welke ontworpen is om de vaardigheid van de Oculus Rift om je hoofdbewegingen te volgen te verbeteren. De bril heeft meerdere lens cups, zodat je de actie goed kan volgen. Hierdoor maakt het niet of je verziend of bijziend bent.

Het oudere DK1 model had een 1280 x 800p scherm, alhoewel het scherm met 7 inch wel groter was en een gezichtsveld van 110 graden had. De consumentenversie zal een resolutie van 2160 x 1200 hebben met een refesh rate tot 90 Hz en zal geleverd worden met een draadloze Xbox One controller en geïntegreerde speakers. Een aantal maanden na de release zullen zogenaamde Touch controllers uitgebracht worden. Oculus VR gaf ook aan dat er al aan een opvolger wordt gewerkt en dat die ongeveer 2 jaar na de release van de consumentenversie uitgebracht zal worden.

 

Waar kan ik de Oculus Rift kopen?

Vanaf eind 2015 kan de consumentenversie besteld worden op de website. Voorheen kan je de DK2 versie nog bestellen, maar deze zijn niet meer op voorraad en zullen ook niet meer aangevuld worden.

 

Hoeveel kost de Oculus Rift?

De verwachting is dat de consumentenversie rond de €300-€400 zal kosten, maar de officiële prijs is tot op heden nog niet bekend gemaakt. Dit zal echter niet lang meer duren voordat deze bekend gemaakt zal worden, aangezien de preorders binnen nu en een paar maanden al van start gaan.

LEES OOK: Oculus Rift review

 

Wanneer zal de consumentenversie uitgebracht worden?

De consumentenversie zal rond het eerste kwartaal van 2016 officieel uitgebracht worden.

Goedkoopste Oculus Rift kopen

 

Wat is anders aan de consumentenversie?

Zoals eerder al aangegeven is de resolutie van de consumentenversie hoger. Ook zal het scherm betere ‘pixel switching’ hebben, waardoor lag van de hoofdbeweging verminderd wordt. Daarnaast zal hij ook een hoofdsensor hebben die niet alleen in de gaten houdt hoe het hoofd kantelt en draait, maar ook hoe hij op en neer of van zij naar zij beweegt als je je hele lichaam beweegt. De algehele latency (de lag tussen de hoofdbewegingen en het scherm dat daarop reageert) zal ook verminderd worden. Al deze verschillen zullen voor een beter beeld zorgen die natuurlijker aanvoelt en bewegingsziekte die sommige personen ervaren verminderd.

 

Zal de Oculus Rift compatibel met mijn console zijn?

De ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift is niet compatibel met game consoles, maar alleen met computers (Windows, Mac en Linux) en bepaalde games. De consumentenversie zal ook niet compatibel zijn met consoles, maar Oculus VR is met console fabrikanten aan het praten om daar wel voor te zorgen. Maar aangezien Sony bezig is om z’n eigen VR headset voor de PS4 te maken (Project Morpheus) is het beter om niet te verwachten dat dit gaat gebeuren.

 

Wat zijn de minimale vereisten om de Oculus Rift te gebruiken?

Omdat je computer voor VR dezelfde scene op een ander scherm moet renderen, raadt Oculus een minimum PC specificatie aan om ervoor te zorgen dat hetgeen wat je speelt ook soepel draait. Voor dit heb je een PC nodig met een Nvidia GTX 970 of AMD R9 290, Intel Core i5-4590 en 8GB RAM geheugen. Oculus geeft ook aan dat deze minimaal vereiste configuratie nooit zal veranderen en daarom na verloop van tijd dus meer betaalbaar zal worden.

 

Hoe krijg ik de Oculus Rift aan de praat op mijn computer?

Oculus VR heeft de Oculus Rift ontworpen om relatief simpel en recht toe recht aan te installeren te zijn. Je hoeft alleen maar de beschikbare kabels in de juiste aansluitingen stoppen en je computer zou vervolgens automatisch de Oculus Rift moeten detecteren en de drivers installeren. Probeer vervolgens wat demo’s uit om de schermafstand aan te passen, de lens cup te vinden die het beste voor jou is en het configuratieprogramma te draaien om het beeld aan te passen op basis van de actuele afstand tussen je ogen. Je kan ook de helderheid en het contrast aanpassen. Na dit hoef je alleen maar een game op te starten die de Oculus Rift ondersteund of een programma die ervoor zorgt dat een game compatibel wordt gemaakt met de Oculus Rift.

Beste Oculus Rift

 

Heeft de Oculus Rift mogelijkheden die niet bestemd zijn voor gamen?

Filmmakers zijn begonnen om te experimenteren met de Oculus Rift om ervoor te zorgen dat je het gevoel hebt dat je een deel van de film bent. Zoals op het podium staan tijdens een concert of het zien van een film vanuit één karakter, waarbij je rond kan kijken tijdens elke scene en die kan verkennen. Films zoals deze kunnen de lijn tussen de bioscoop en het gamen vervagen.

LEES REVIEW: Oculus Rift review

 

Betekent dit dat virtual reality eindelijk praktisch wordt?

Of de inleving en kwaliteit van de ervaring voldoet aan jou definitie van virtual reality is uiteindelijk je eigen persoonlijke mening. Maar het concept van een relatief goedkope 3D unit met hoofd volg mogelijkheden, betekend dat virtual reality eindelijke gearriveerd is, in ieder geval voor computer gamers.

Steeds meer bedrijven beginnen te investeren in VR. Sony is bezig met Project Morpheus met het doel om virtual reality mogelijk te maken voor het woonkamer gamen, aangezien het apparaat uiteindelijk gamers meer in zal laten leven tijdens hun PS4 ervaring.

Wat we van de Oculus Rift hebben gezien belooft veel goeds en de ervaring is zeker weten uniek. De kans is groot dat het de gamewereld naar een niveau zal brengen, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een persoonlijke ervaring die mogelijk niet iedereen fijn zal vinden. We zullen in het eerste kwartaal van 2016 zien hoe het grote publiek reageert.

LEES OOK: alle virtual reality brillen reviews

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER